Miega duncis mugurā

– Es vienkārši nespēju aizmigt. Un Tava krākšana nemaz nepalīdz.
– Muļķības! Es varētu aizmigt kaut tagad. Tu vienkārši nedisciplinē savu ķermeni.
– Nu nav tas nemaz tik vienkārši. Tev sanāk, bet tas nenozīmē, ka automātiski visas pasaules nelaimīgajiem iedzīvotājiem tas sanāks. 
– Tu neesi pamanījusi, ka visa pasaule griežas ap mani?

Klasisks rīta dialogs mūsmājās. Un, jā, mans vīrs bija īgns, jo pusi nakts es biju viņu bakstījusi un vēlusi uz otriem sāniem, lai krākšana mitētos. Un, jā, viņš joko, jo pasaule īstenībā griežas ap mani.

Sīkais guļ. Plkst. 22.15 – varētu mēģināt iet gulēt. Grāmata palasīta – check! Seksīgas, tumšas gaismas – check. Aptumšojošie aizkari – check! Ieslīdot starp segām, dēls sakustas, tomēr nepamostas. Vīrs aizmieg momentā. Ok, Mr Sandman, bring me a dream! Bāc, mums drīz jādodas ciemos pie vecvecākiem. Tad dēls atkal negulēs. Jāizbauda tas miegs, kamēr vēl ir. Rīt vajadzētu aizdoties līdz meistariem, lai salabo manu fotoaparātu. Bet vai es tur tikšu iekšā ar ratiem? It kā ir skolēnu brīvlaiks, gan jau kādu dienu vīrs ilgāk būs mājās, tad es varētu aiziet viena. Bet man labāk patīk, ka viņa brīvos brīžus mēs izmantojam kopā, ne atsevišķi. Tad būs jāaiziet vienai. Ok, ir jau gandrīz plkst. 23, drīz būs jāmostas, lai iedotu dēlam naksniņas. Bet es vēl varētu vienu miegu izgulēt. Kādas bija tās iemigšanas tehnikas? Atslābināšos. Bāc, tētis krāc. Jāmēģina izslēgt. Nē, šoreiz jāmēģina izslēgt domas.

Sounds familiar? Apmēram 50% nakšu man iesākas šādi. Dēls mostas, es apčubinu, iemānu knupi. Dažreiz pēc tam iemiegu, dažreiz veļos kā rolmopsis pa gultu uz riņķi, akumulējot nīgrumu un dusmas par sava ķermeņa īpatnībām. Mirklī, kad vajadzētu iemigt, tā nešķīstā miega pele smejas man sejā un grūž dunci mugurā. Rīts pieprasa kafiju, tad vēl vienu kafiju un, before you know it, esmu ieklīdusi apburtajā lokā.

001210730008Taču, izrādās, es neesmu viena, kas gan īpaši man nepalīdz. Meklējot risinājumus, gluži kā zibens pa dibenu manā iemīļotajā BBC4 podkāstā The Infinite Monkey Cage uzrodas sērija ar nosaukumu Science of Sleep, kas vismaz daļēji atbild uz maniem jautājumiem. No sirds iesaku noklausīties visu raidījumu sulīgā britu humora dēļ, bet steidzīgajiem varu atklāt dažus domugraudus rakstiski.

Pirmkārt, jā, pieaugušajiem patiešām miega standarts normālai funkcionēšanai ir 8 nepārtrauktas stundas (visas mammas nopūšas). Miegs ir iedalīts seklajā (light) un dziļajā (deep) fāzē, kam seko REM (rapid eye movement) miegs jeb gandrīz nomoda stāvoklis, kura laikā sapņojam. Katrs šāds miega cikls ilgst aptuveni 90 minūtes. Nakts sākumā sapņi ir īsi, taču paliek arvien garāki (un – kas interesanti – bieži vien pozitīvāki); pēdējais sapnis var sasniegt pat 45 minūtes.

Otrkārt, jā, ilgstošs bezmiega vai slikta miega stāvoklis ir veselībai kaitīgs (big surprise). Ideālajā variantā mēs gulētu tik, cik ķermenis prasa un mostos bez modinātājpulksteņa – kas visu mammu gadījumā parasti ir sīks un spārdīgs pidžamots nezvērs. Mostoties pēc slikta sapņa (no REM miega) ne tuvu nav tik slikti kā mosties no dziļā miega stāvokļa, kas mūsu ķermenim ir tik netīkami, ka var izraisīt pat vemšanu.

Treškārt – un es, kas pa dienu nespēj piespiest sevi atgūt iekavēto miegu – atviegloti nopūšos – speciālisti iesaka limitēt savus dienas miedziņus līdz 15-20minūtem. Ilgākas snaudas var pārāk atslogot miega spiedienu (release the sleep pressure), padarot iemigšanu naktīs vēl grūtāku. Un, nē, kofeīns pa dienu nekādā gadījumā nav labi, jo maisās visam spiedienam pa vidu. Pārāk liels nogurums, protams, arī var traucēt iemigt. Turklāt vakarā, kad dienas rosība norimst, mums beidzot ir laiks tām domām, kuras pa dienas vidu esam apspieduši – nu vairs nav mentālās enerģijas tās aizgaiņāt, tā kā hello, darkness, my old friend.

001210730001

 

Un ko tagad? Jā, es esmu izmēģinājusi visu klasisko miegieteikumu klāstu, taču raidījumā uzklausīju vēl pāris interesantu atziņu:

  1. Nevarot aizmigt, ir jātur acis vaļā (mirkšķināt drīkst) un jāspiež sevi būt nomodā pēc iespējas ilgāk. Aptumšotā, klusā istabā tas prasa diezgan daudz spēka, tādēļ paradoksāli cenšanās palikt nomodā palīdz aizmigt.
  2. Pamostoties nakts laikā un nevarot aizmigt 10 minūtēs, ir jāceļas un klusinātās gaismās citā istabā jādara kas mierīgs – jālasa viegla rakstura grāmata, jāliek puzle. Ilgtermiņā pūloties un nevarot aizmigt savā migā, ķermenis sāk to asociēt ar problēmām aizmigt un uzvelk tevi vēl vairāk.
  3. Ķermeni no miegainā stāvokļa itin viegli var izsist gaišās gaismas vannas istabā, kur dodamies, lai mazgātu zobus pirms gulētiešanas. Ideālajā gadījumā naktī mēs turētos pie sārtām, tumšām gaismām, savukārt no rīta – spožām, zilām.

Vēl pie manevriem ap savu apziņu un nomodu pieskaitu vingrinājumu, ko jogas pasniedzēja aicina izpildīt sesijas beigās – atslābināt ķermeni, sākot no kāju pēdām līdz pat sejas muskuļiem, gaiņājot domas prom, nevienai nepieķeroties.

Mans mazais mežonis šobrīd šņāc otrā istabā. Es nobeidzu teikumu un uzmetu aci vīram, kas, sparīgi domājot par doktorantūru, ar snobisku smīnu lasa Platonu. Es šķielēju uz mumingrāmatu. Bet varbūt vienkārši piebāzties līdz ūkai ar gardumiem, lai varu atlūzt kā zīdainis pie krūts? Hmmm.

 

 

4 thoughts on “Miega duncis mugurā

Add yours

  1. Man terapeits teica, ka no bezmiega neviens vēl neesot nomiris. Varot iet nomazgāt traukus vai, piemēram, palasīt Šekspīru, no domām par to jau vien miegs uznākšot. Pati neesmu mēģinājusi, jo, lai gan mājās man aug divas mazas astoņmēnešnieces, miega problēmu man nav. Naktī mostos trīs reizes lai mazās pabarotu un pēc tam aizmiegu kā lācis vienā sekundē. Lai veicas uzvarēt bezmiegu!! :)

    Publicējis 2 people

  2. Labrīt! :D Jā, ir 5 no rīta un pamodos no dīvaina sapņa, par kuru domas tagad cenšos aizgaiņāt ar šo rakstu. Apskatīju linku un bbc raidījumu noklausīšos rīt, bet pie miegieteikumiem nebija minēts nekāds ‘breathwork’?! Man tas bija un joprojām ir ‘gamechanger’, īpaši vakaros uz gulētiešanu un maņu atslēgšanu. Vēl nidra jogu vai bowen masāžas var pamēģināt. Man ir vesels saraksts ar lietiņām par pirmo, ļoti īpašo, gadu, bet aiz paroles. Ja es nebaidītos no nosodījuma utml riskiem, tad varētu pat iedot paroli :D

    Publicējis 1 person

    1. Tas raidījums tāds vispārīgāks par miegu – maz tur konkrētu padomu; elpošanu pati mēģinu, bet kaut kā nepalīdz neviena no tehnikām, ko zinu. Man ir kaut kāds nemiers iekšā, ko laikam tikai psihologs varēs palīdzēt atrisināt :D

      Publicējis 1 person

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

WordPress.com blogs.

Up ↑

%d bloggers like this: